Data inzetten als concurrentievoordeel: je kunt er als bedrijf echt niet meer omheen. Maar wát je inzet, moet wel kloppen, compleet zijn en op betrouwbaarheid zijn gecontroleerd. Je wilt immers geen beslissingen nemen op basis van verkeerde gegevens. Je datamanagement moet dus continu op orde zijn, maar hoe doe je dat?
Concurrentievoordeel
Hoe meer data je verzamelt, hoe groter de uitdaging om deze gegevens goed te beheren en er voordeel uit te halen. Dat voordeel kan van alles zijn, maar ook daarin schuilt een valkuil: baken goed af wat je wel en niet wilt met je verzamelde informatie, zodat je niet met een hoop data blijft zitten die niet effectief zijn voor jouw bedrijf. Neem bijvoorbeeld een kentekenherkenningssysteem op een bedrijventerrein. Hiermee maak je inzichtelijk hoeveel voertuigen binnenkomen en wegrijden, maar je komt ook kentekens tegen die je niet herkent. Wil je hier iets mee doen en zo ja, wat?
Anderzijds kan het concurrentievoordeel soms ook heel concreet zijn – bijvoorbeeld bij een supermarkt die morgen 100 broden nodig heeft in de winkel. Wanneer het datamanagement binnen de keten van supermarkt, groothandel en bakker op orde is kan razendsnel worden gewerkt ten opzichte van de traditionele manier van werken. Binnen een kwartier kan duidelijk zijn of de bestelling van de broden goed is ontvangen, de bevestiging is verstuurd, de bakker op tijd klaar is en de groothandel op tijd kan leveren. Bovendien kunnen deze data over de bedrijfsprocessen gemakkelijk worden gefilterd en verwerkt zodat de juiste personen binnen de bedrijven alles hapklaar krijgen aangeleverd, van een routelijst voor expeditie tot een stoplicht voor de directie.
Hoe pak je het aan?
Maar hoe pak je dat nu concreet aan? Een kant-en-klare oplossing is er niet, ieder bedrijf is anders. Een dergelijke omslag in de werkprocessen vraagt om maatwerk, waarvoor het fundament gelegd moet worden met een paar tastbare actiepunten om medewerkers mee te krijgen in het traject. Zorg er in elk geval voor dat je basis op orde is en houd een grote schoonmaak van je data. Zorg dat dubbelingen, inconsistenties en overbodige gegevens verleden tijd zijn en monitor vervolgens ook dat dit zo blijft. Het is raadzaam om hiervoor specifiek iemand te benoemen binnen je bedrijf, zodat aanpassingen maar vanuit één bron kunnen komen. Immers: wanneer de basis goed is, worden je vervolgstappen naar vlekkeloos datamanagement er alleen maar gemakkelijker op.
Implementatie van goed datamanagement
Natuurlijk, datamanagement behelst nogal wat. Daarom vertellen we je graag meer over de kansen en uitdagingen in een informatiesessie over dit thema. Hoe kun je data zo effectief combineren dat je op basis van de verzamelde gegevens bedrijfstechnische voorspellingen kan doen? Hoe maak je inzichtelijk wat voor data je eigenlijk in huis hebt? Wat is de meerwaarde van de cloud en hoe blijf je je concurrent voor? Er zijn ontzettend veel interessante aspecten van datamanagement, en daarin nemen we je graag mee.
De complexiteit van data neemt alleen maar toe en daarmee dus ook het belang van controleren, classificeren en betrouwbaar verwerken. Wij kunnen je daarbij helpen door je de meest effectieve tools aan te reiken. Structuur aanbrengen in je data, zorgen dat aanpassingen overal worden doorgevoerd, je beveiliging op orde brengen: wat voor vraag je ook hebt, wij kunnen je helpen.